<< Zpět do výpisu novinek

Češi dodavatele energií nemění, i když vědí, že by ušetřili (Zdroj: denik.cz)

25.5.2017 - eCENTRE Aukce energií zatím v Česku příliš nezdomácněly. I když mohou domácnostem na elektřině a plynu ušetřit i několik tisíc korun ročně, dodavatele za posledních dvanáct měsíců změnila méně desetina zákazníků. Podle provozovatelů aukčních portálů nás u dražších dodavatelů drží zdánlivý pocit jistoty a neochota investovat do změny čas a úsilí.

Česká republika má již deset let liberalizovaný trh s elektřinou a plynem. Vloni změnilo dodavatele energie zhruba více než půl milionu domácností a firem, což je nejvyšší počet od roku 2013. Za nárůst oproti předchozím letům mohou především hromadné aukce energií.

Odborníci nicméně očekávali, že změny dodavatele budou častější. Podle společnosti eCENTRE, která patří mezi největší a nejstarší specialisty na hromadné aukce, za to mohou smluvní fixace cen, snižování cen energií v poslední době i lhostejnost a pohodlnost odběratelů.

První veřejně přístupné aukce elektřiny a plynu v roce 2013 vzbudily v Česku obrovský ohlas. Čím dál více účastníků aukce ale nakonec novou smlouvu nepodepíše.

„Většina odběratelů se nezávazně přihlásí, aby zjistila možnou úsporu, není ale pevně rozhodnuta, zda nabídky využije. Čeští spotřebitelé jsou věrnými zákazníky a těžko přechází k jiné značce, i když jsou si vědomi nevýhodnosti původního dodavatele," uvádí Vítězslav Grygar, ředitel společnosti eCENTRE.

„Lidé nechtějí být za hlupáky a mít nejdražší dodavatele elektřiny a plynu. Když se ale ve svém okolí ujistí, že ceny, které platí, nepatří mezi nejvyšší, jejich motivace získat levnější energie výrazně upadá. Vědomě tedy raději platí měsíčně nějakou tu stovku navíc, než aby doma hledali platnou smlouvu a uvedené ceny a podmínky porovnávali s nabídkami ostatních dodavatelů," vysvětluje Jan Vašek z Katedry marketingu a obchodu Ekonomické fakulty Technické univerzity Ostrava.

Podle něj občas lidí říkají jednu věc, ale dělají jinou. Odběratelé energií v průzkumech veřejného mínění uvádějí, že hlavní motivací je pro ně cenový faktor. Jejich reálné chování ale ve skutečnosti určuje něco jiného. „Když si představí, že se musí zorientovat na trhu s energiemi, pročíst smlouvy, porovnat výhodnost podmínek a začít změnu opravdu reálně řešit, přijde jim to celé zbytečně složité a nepřehledné," dodává Vašek.

Celý článek si můžete přečíst ZDE.

 

 

<< Zpět do výpisu novinek